Fia har funnet opp en tidsmaskin, som hun har brukt til å reise tilbake i tid for å hente kunnskap om bærekraftige materialer. Resultatene skal hun presentere for FNs bærekraftsutvalg om kun 60 minutter, men nå er hun altså sporløst borte! Følg sporene etter Fia for å samle kunnskap om ansvarlig forbruk og produksjon.
Pedagogisk gjennomføring
- Elevene deles i grupper, der god kommunikasjon og samarbeid er essensielt for å løse oppdraget
- Oppdraget består av oppgaver som må løses som et lag, og det er til sammen 7 oppgaver
- 15 minutter til introduksjon og 60 minutter til gjennomføring
- Boksen er beregnet på ungdomstrinnet, men kan brukes også for noe yngre eller eldre elever
- Kan om ønskelig kombineres med omvisning og filmvisning på museet
Kompetansemål
Undervisningsopplegget gir god trening i kompetanser for det 21 århundre, og treffer rett i bærekraftig utvikling som fellestema i fagene.
SAF01 10.trinn
- Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og hvordan de påverkar hverandre, og presentere tiltak for mer bærekraftige samfunn
- utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur
KHV01- 10 trinn
- Vurdere materialers holdbarhet og muligheter for reparasjon og gjenbruk, og bruke ulike verktøy og materialer på en hensiktsmessig og miljøbevisst måte
VGS:
- GEO1: VG1/VG2: reflektere over sin egen ressursbruk og ressursbruken i Norge i et globalt og bærekraftig perspektiv
- HIS01: VG 3: vurdere hvordan mennesket har forholdt seg til naturen, forvaltet og brukt ressurser og bruke historiske perspektiver i samtale om bærekraftige løsninger
Tekstilindustrimuseet
Det var ein gong ein strikkefabrikk... Bli med på omvising i trikotasjefabrikken frå 1859. Kjenn lukta som heng igjen i veggane etter mange års produksjon. Me tar deg med ned i karderiet og spinneriet, på spoleloftet og opp på sy- og strikkeloftet