Praktisk info

Klassetrinn
For ungdomsskule og VGS

Max antall elever
30+ lærer

Varighet
omtrent 2 timar

Periode
17. oktober - 21. oktober + 25. oktober

Pris
Gratis

StedVis i kart
Tekstilindustrimuseet på Salhus

Annet
Du kan søke om dekking av leie av buss

I denne tverrfaglige aktiviteten skal elevene utføre et rollespill hvor de skal simulere ulike parter i arbeidslivet, med tekstilindustrien i Kambodsja som setting. Temaet for læringsaktiviteten er maktforhold og rettigheter på en arbeidsplass. Rollespillet gir elevene god trening i de grunnleggende ferdighetene, samt muntlig kommunikasjon, undring og utforsking, og samfunnskritisk tenkning og sammenheng. Det er FN-sambandet som holder opplegget. Rollespillet tar sted i gamle Salhus Trikotasjefabrikk.

Rollespillet gir elevene kjennskap til aktuelle interessekonflikter mellom arbeidstakere, arbeidsgivere og myndigheter i et lavkostland. De får også kjennskap til utfordringer og muligheter ved globale produksjonsprosesser, internasjonal handel og problemstillinger knyttet til et kjønnsdelt arbeidsmarked og økonomisk- og sosial ulikhet.

Hvilken rolle FN kan spille i arbeidskonflikter blir også illustrert, ved at elevene blir kjent med FNs arbeidsorganisasjon, ILO. Elevene får trent på å sette seg inn i andres situasjon, formulere og presentere argumenter, muntlig presentasjon og faglig refleksjon.

Spillet går ut på at elevene får tildelt roller som representerer ulike parter i arbeidslivet – arbeidstaker, arbeidsgiver og myndigheter – og FNs arbeidsorganisasjon (ILO). Hver gruppe skal diskutere hver sin problemstilling, med utgangspunkt i at arbeidsforholdene til arbeiderne er dårlig. Arbeidstakerne vurderer å gå til streik, arbeidsgiverne vurderer lockout, og myndighetene må megle eller ta parti. ILO skal gi råd og bistå i forhandlinger. Gruppene får utlevert en rollebeskrivelse med en problemstilling for hver gruppe. Den skal diskuteres innad i hver gruppe, og kan føre til forhandlinger mellom gruppene. Spillet ender med en avstemning over hvilket alternativ gruppene går for.

 

Kompetansemål

Kompetansemål for rollespill om tekstilfabrikken

Tverrfaglig tema: demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling  

Kompetansemål etter 10.trinn

Norsk

Kjerneelementer: Tekst i kontekst, Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon,   

  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer  
Samfunnsfag

Kjerneelementer: Undring og utforsking, Samfunnskritisk tenking og samanhengar, Demokratiforståing og deltaking, Berekraftige samfunn 

  • beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn  
  • vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet  

Kompetansemål etter videregående skole

Norsk - VG1 SF

Kjerneelementer: Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon 

  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner  
Samfunnskunnskap - VG1/VG2

Kjerneelementer: Undring og utforsking, Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking, Medborgarskap og berekraftig utvikling 

  • vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunngjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt  
  • drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv  

Tekstilindustrimuseet

Det var ein gong ein strikkefabrikk... Bli med på omvising i trikotasjefabrikken frå 1859. Kjenn lukta som heng igjen i veggane etter mange års produksjon. Me tar deg med ned i karderiet og spinneriet, på spoleloftet og opp på sy- og strikkeloftet